منو
  • نمونه تایید شده استاد
  • بهینه سازی موتورهای جستجو محمد زند

نمونه تایید شده استاد

نمونه تایید شده استاد: نمونه تایید شده استاد

نمونه تایید شده استاد

تجارت الکترونیکی نت برگ

 

لطفا پاسخ سوال زیر را به صورت تک نفره  حداکثر تا تاریخ 3/9/91 در سیستم اپلود نمایید.

به سایت نت برگ به آدرس زیر مراجعه نمایید.

http://netbarg.com/

هفت آمیخته بازاریابی را به تفکیک در آن مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.

 

 

 

پاسخ :[n1] 

برای بررسی هفت آمیخته بازاریابی در سایت نت‌برگ باید به پنجمین گام بازاریابی الکترونیکی یعنی تدوین آمیختة بازاریابی الکترونیکیe‌Marketing Mix بپردازیم. گام پنجم مهمترین گام از 7 گام بازاریابی الکترونیکی است و از هفت آمیخته بازاریابی تشکیل شده است که اندکی با 4P معروف یعنی محصول، قیمت، محل و ترفیع متفاوت است. آمیختة بازاریابی الکترونیکی شامل روابط مشتریان، کالاها و خدمات، قیمت گذاری، ارتباطات، اجتماعات اینترنتی و کانال‌های توزیع، و برندینگ است. البته روابط مشتریان جزء آمیختة بازاریابی الکترونیکی نیست ولی در بحث اجزای تشکیل دهندة آمیختة بازاریابی الکترونیکی در 5 مورد : کالاها و خدمات، قیمت گذاری، ارتباطات، اجتماعات اینترنتی و کانال‌های توزیع، موضوع روابط مشتریان و چرخة روابط مشتریان را نیز بررسی می کنیم.

اما برندینگ نیزمانند یک ابر، پنج مورد آمیختة بازاریابی الکترونیکی را در بر می گیرد یعنی برندینگ در‌بر‌گیرندة همة موارد است و هر کدام از اجزای آمیخته باید بیانگر برندِ کسب و کار یا سایت نت‌برگ باشند.

می‌توان نتیجه گرفت که آمیختة‌ بازاریابی‌الکترونیکی شامل :

کالاها و خدمات Product : در سایت نت‌برگ کالاوخدمات با تخفیف ویژه به همراه خدمت خرید گروهی ارائه می‌شود.

قیمت گذاری یا Pricing : استراتژی‌های قیمت گذاری در محیط آنلاین بسیار پویا هستند که در سایت نت برگ از این استراتژی قیمت‌گذاری پویا با توجه به تعداد خریداران یک نت‌برگ خاص برای قیمت‌گذاری استفاده می‌شود.

ارتباطات Communication که جایگزین ترفیع Promotion در محیط آفلاین می‌شود چون با اینترنت نه تنها می‌توان تبلیغ نمود بلکه ارتباط و ارتباط با مشتری را نیز در خود جای داده است و کسب و کار نت‌برگ که به طور اساسی یک کسب و کار Pure Click است، به خوبی [n2] از ارتباطات بهره می‌گیرد.

اجتماعات اینترنتی Community که در محیط آفلاین وجود ندارد و مزیت رقابتی بسیاری از کسب و کارهای الکترونیکی محسوب می شود. ولی کسب و کار نت‌برگ به دلیل آنکه هنوز به حجم قابل قبولی از مشتریان دست نیافته است، در زمینة اجتماع یا انجمن کسب و کار خود از بلوغ خوبی برخوردار نگردیده است گرچه شرط لازم برای خرید مشتریان رسیدن تعداد تقاضای یک نت‌برگ به یک حداقل تعداد تقاضا بستگی دارد و به این ترتیب خود مشتریان ترغیب به اطلاع رسانی به دوستان خود می‌شوند و مشتریان می‌توانند نظرات خود را در ذیل هر نت‌برگ تجربه شده قرار دهند یا سؤالات خود را مطرح نمایند.

کانال توزیع که همان P مربوط به مکان Place در محیط آفلاین است و در محیط اینترنتی با محیط آفلاین مقداری متفاوت است.

در ادامه به طور مفصل به بررسی این هفت آمیخته در کسب و کار و سایت نت‌برگ می‌پردازیم.

1- آمیختة ارتباط با مشتریان در سایت نت‌برگ :

سه نوع ارتباط در آمیختة ارتباط با مشتریان در سایت نت‌برگ  :

ü   در سایت نت‌برگ برای فعال شدن هر نت برگ لازم است میزان حداقلی از افراد آن را خریداری کنند و نت برگ با تضمین این میزان خریدار جدید برای یک کسب‌و‌کار خاص قادر به ارائه تخفیف‌های بالا می‌شود و نت برگ‌ها معمولا اگر به همراه ‌دوستان استفاده شوند لذت بخش‌تر هستند. سایت نت برگ با استفاده از ۳ پیام کوتاه رایگان که در اختیار مشتریان قرار می‌دهد، مشتریان می‌تونند دوستان و آشنایان خود را در جریان قرار دهند تا آنان نیز بتوانند از این فرصت استثنایی استفاده کنند و در عین حال مشتریان نیز مطمئن خواهند شد که این نت برگ خاص به حد نصاب لازم برای ارائه می‌رسد (در صورتی‌که نت برگ خاصی به حد نصاب نرسد تمام پول پرداختی شما عینا به حساب شما باز می‌گردد). به این ترتیب در نت‌برگ ارتباطات جمعی حاصل می‌شود که سود حاصل از این ارتباط، برقراری دوستی بیشتر بین افراد است و افراد به دنبال مبادلة خدمت، انتظارات اجتماعی خود را نیز برآورده می‌کنند.

ü   در سایت نت‌برگ چون امکان معامله یا تراکنش یعنی خرید نت‌برگ‌ها فراهم شده است پس در این سایت ارتباطات تبادل نیز وجود دارد و در آن علاوه بر مبادله و رد و بدل کردن ارزشی که مربوط به کالا یا خدمت است از لحاظ مالی نیز مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

ü   در سایت نت‌برگ چون ارتباطات جمعی و ارتباطات تبادل را در کنار هم مورد استفاده قرار داده و از آنها استفادة بهینه برده است، ارتباطات ترکیبی را داریم.

×  به نظر می‌رسد که پایه و اساس این سه نوع ارتباط برقرار شده در سایت نت‌برگ از یک ارتباط عقلایی پیروی می‌کند و بدنبال افزایش سود شرکت یا سایت و رضایتمندی مشتریان است.

×  همچنین ارتباط برقرار شده در سایت نت‌برگ یک ارتباط احساسی نیز می‌باشد و به مشتریان حس خوبی از برقراری ارتباط با نت‌برگ و استفاده از خدمات ارائه شده توسط آن به مشتری منتقل می شود.

×  در حقیقت پایه و اساس ارتباط در نت‌برگ یک ارتباط ترکیبی است و در ارتباطات آن هم جنبة عقلایی و هم جنبة احساسی رعایت شده است.

کسب و کارهای مختلف وقتی به ارتباط تبادلی می‌پردازند علاوه بر جنبه‌های اقتصادی، جنبه‌های غیر اقتصادی زیادی مانند القای حس اطمینان، وفاداری و آرامش، ایجاد احساس خاص در مشتری مثل امور خیریه، آموزش یا تقویت آموزش مشتری، و سرگرمی مشتری را نیز مد نظر قرار می دهند :

ü   یکی از جنبه‌های ارتباط که القای حس اطمینان، وفاداری و آرامش است، در سایت نت‌برگ حاصل شده است زیرا افراد برای گذران اوقات خوش خود و خوش‌گذرانی اگر همراه با آرامش بدست نیاید، به یاد ماندنی و دلپذیر نخواهد بود و سایت نت‌برگ این امکان را فراهم نموده است که به راحتی با دریافت نت‌برگ توسط مشتری برای یک رستوران و کافی‌شاپ مناسب و با قیمت ترجیحی و دارای تخفیف و احتمالاً به همراه دوستان به دلیل خرید گروهی ارزان‌تر، با ایجاد آرامش، حس اطمینان و وفاداری را نیز در مشتریان برمی‌انگیزد..

ü   نت‌برگ در برانگیختن احساس خاص در ارتباط با مشتری نیز فعال بوده است. مثلاً فروش نت‌برگ و واریز پول مشتری و هزینه کردن آن برای امور خیریه مانند زلزله زدگان اهر و ورزقان، نوع جدیدی از ارتباط با مشتری را برقرار نموده و حس جدیدی به وی منتقل کرده است.

ü   یکی از استراتژی‌های نت‌برگ آموزش حضور در فضای اینترنتی و رفع نیاز افراد در آن محیط است که از طریق برقراری ارتباط با مشتری، به خصوص در ارتباطات تبادلی به کسب و کارهای طرف قرارداد آموزش تهیة پکیج محصولات درون یک نت‌برگ داده می‌شود و جنبه‌های آموزشی آن تقویت می‌پردد تا سرویس دهندگان بتوانند پکیج‌های جذاب‌تری از نظر تنوع و قیمت در یک نت‌برگ قرار دهند.

ü   نت‌برگ در برقراری ارتباط با مشتری در جنبة غیراقتصادی، سرگرمی مشتری در کنار کسب و کار خود را به صورت مستقیم انجام نمی‌دهد ولی با ارائة نت‌برگ‌های مناسب امکان تجربة سرگرمی و تفریح در مکان‌های مناسب و به یاد ماندنی را فراهم کرده است.

سایت نت‌برگ دارای میزان درگیری ارتباطات Involvement در سطوح متفاوت در زیر مجموعة روابط با مشتریان است و انواع مختلفی از درگیری ارتباط را در نت‌برگ داریم و گرچه در ابتدا زودگذر بوده و احتمالاً به دلیل خوش‌گذرانی موقعیتی، مشتریان درگیر موقعیتی ارتباط با نت‌برگ می‌شوند ولی سپس به دلیل خوشایند بودن این تجربة مشتریان در خرید نت‌برگ‌ها و گذران اوقات خوش با آنها و تسهیل در فراهم سازی آسان برای این اوقات خوش، به درگیری ادامه دار تبدیل می‌شود و به برند و نوع خاص تعریف اوقات خوش با برند نت‌برگ و موقعیت‌هایی که این سایت برای مشتریان تعریف می‌کند، علاقمند می‌شوند.

اما عوامل تعیین کنندة نوع درگیری ارتباط در کسب و کار نت‌برگ شامل عوامل : نوع محصول، وضعیت خرید، و نوع مصرف کننده هستند.

ü   نوع محصول ارائه شده توسط نت‌برگ که همان نت‌برگ‌های مختلف است از عوامل تأثیرگذار در درگیری ارتباط مشتریان با این کسب و کار است و مشتریان سطح رابطة بالایی را با نوع نت‌برگ‌های مورد علاقة خود برقرار می‌کنند. و در نتیجه مشتریان به نام تجاری نت‌برگ با ویژگی‌های خاص مثل خرید گروهی و با تخفیفات 40 تا 90 درصد علاقمند می‌شوند. همة اینها باعث می‌شوند که درگیری مشتریان با نوع محصول نت‌برگ در چرخة ارتباط بالاتر رود و ارتباط ایشان با سایت نت‌برگ برای خرید نت‌برگ‌های متفاوت بیشتر شود. نت‌برگ‌های ارائه شده توسط سایت نت‌برگ، نوع محصولی هستند که میزان درگیری آنها با مشتریان متفاوت است و علاوه بر زمانیکه مشتریان آن را خرید یا مصرف می‌کنند با این محصول درگیر Involve می‌شوند، حتی ممکن است این منجر به رابطه‌ای مستحکم با کسب و کار ارائه کنندة آن نت برگ خاص نیز مثل یک رستوران یا سالن ورزشی گردد و هم برای تهیة نت‌برگ‌های متفاوت از سایت علاقمند شوند و درگیری ارتباط مشتریان به درگیری ادامه دار با سایت نت‌برگ تبدیل شود. رسانة مورد استفاده در بازاریابی الکترونیکی یعنی اینترنت توسط کسب و کار نت‌برگ طوری است که میزان ارتباط مشتری با فراهم کنندة نت‌برگ‌ها یعنی سایت نت‌برگ را بیشتر می‌کند.

ü    وضعیت خرید در نت‌برگ که از دیگر عوامل تأثیرگذار در درگیری ارتباط مشتریان با سایت و کسب و کار است، در این سایت هوشمندانه برای درگیری ارتباط مشتریان انتخاب شده است زیرا بیشتر مشتریان این سایت، خرید نت‌برگ‌ها را به دلیل آسانی خرید در منزل و به منظور رزرو مکان یا فضا و نوع خاصی از خوش‌گذرانی بدون واهمه از عدم وجود پاسخگویی از سوی کسب و کار انتخاب شده مثل یک رستوران یا یک استخر انجام می‌دهند. همچنین با استفاده از رسانة اینترنت، و به دلیل ناشناس بودن مشتری درگیری ارتباط مشتری برای خریدهای خاص در سایت نت‌برگ بیشتر می‌شود. مثلاً خرید یک نت‌برگ هدیه توسط مشتری، میزان درگیری ارتباط مشتری با آن محصول بدلیل اهمیت تأثیر هدیه روی فرد هدیه‌گیرنده، بدون خجالت کشیدن یا ترس از جایگاه اجتماعی وی بالا می‌رود. و این از ویژگی‌ها و امتیازات وب سایت نت‌برگ در بازاریابی الکترونیکی است که میزان درگیری ارتباط مشتری در وضعیت خرید را بالا می‌برد، در حالیکه مشتری ناشناس می‌ماند.

وضعیت خرید مشتری با خرید آسان نت‌برگ آن محصول در این سایت برای خرید محصول جدیدی که مشتری تا به حال این کار را انجام نداده است و هیچ اطلاعاتی راجع به آن ندارد و حتی خجالت می‌کشد که در بارة آن محصول سؤال کند و به دلیل ناشناس ماندن مشتری در محیط الکترونیک، متعادل می‌شود و این کسب و کار Pure Click در اینترنت برای این نوع درگیری ارتباط ارزش ایجاد کرده است.

تکنیک‌ها و تاکتیک‌های فروش مناسبی  در وضعیت خرید سایت نت‌برگ طرح ریزی شده است زیرا خیلی از مشتریان دوست ندارند ارتباط برقرار کنند. در نتیجه سایت نت‌برگ وضعیت خرید را طوری قرار داده است که مشتریان در بازدید از سایت آرامش دارند و به راحتی می‌توانند به بازید از نت‌برگ‌های شهرهای مختلف بپردازند و پس از جستجو و کسب اطلاعات و امکان مشاهدة سؤالات متداول نت‌برگ نسبت به خرید تصمیم بگیرند.

ü   نوع مصرف کننده که از دیگر عوامل تأثیرگذار در درگیری ارتباط مشتریان با سایت و کسب و کار نت‌برگ است بیشتر مصرف‌کننده‌ها یا مشتریان با علایق و سلایقی همچون خوش‌گذرانی و تن پروری را هدف قرار داده است که برقراری ارتباط و گفتگو را زیاد دوست ندارند و شخصیت و طرز تفکر ایشان طوری ایجاب می‌کند که با آسایش و راحتی به تعریف زمان و مکان و نوع تفریحات و سرگرمی‌ها و گذران اوقات خوش خود بپردازند و این مطلب برند نت‌برگ را در ذهن مشتریان و چرخة زندگی ایشان متعهدانه خواهد کرد.

ü   سایت و کسب و کار نت‌برگ فضایی را ایجاد کرده است که با امکان برقراری ارتباط بلندت مدت مشتری، حس مثبتی در وی بوجود می‌آورد و این موجب وفاداری Loyalty بیشتر مشتریان در سطوح مختلف و حرکت ایشان به سوی رأس هرم وفاداری گردیده و همچنین باعث برقراری اعتماد و اطمینان بین خریداران و فروشندگان نت‌برگ‌ها در این سایت شده و مشکلات ذهنی افراد و دلواپسی‌های آنان را کاهش داده و از بین می‌برد و همچنین به تعریف جایگاه والایی برای این برند در فضای الکترونیک در بین کسب و کارهای Pure Click کمک کرده است و وفاداری مشتریان به این برند را در پی داشته است. وفادار شدن مشتریان به جذب مشتریان بیشتر و در نتیجه امکان قراردادن تخفیفات بهتر به دلیل کاهش هزینه‌ها و همچنین چشم‌پوشی مشتریان وفادار به عامل قیمت شده است. همچنین با خرید تعداد بیشتر و متنوع‌تر نت‌برگها توسط مشتری، پروفایل اختصاص یافته به مشتری می‌تواند به افشای اطلاعات مشتری برای کسب و کار نت‌برگ کمک کند و در نتیجه این سایت در خریدهای بعدی مشتری با استفاده از امکان بازاریابی ارجاعی، ترجیحات مشتری را در نظر گرفته و متناسب با ترجیحات مشتری، نت‌برگ‌های متناسب‌تری برای مشتری ارائه می‌کند.

اما مراحل چرخة عمر روابط با مشتریان در آمیختة ارتباط با مشتریان برای کسب و کار نت‌برگ عبارتند از :

‌أ-                 آگاهی سطح اول چرخة عمر روابط با مشتریان است که در آن فقط مشتری با یک کسب و کار آشنا می‌شود که از تاکتیک‌ها و تکنیک‌های سنتی ترغیب آگاهی برای آگاه کردن مشتریان برای کسب و کار نت‌برگ استفاده شده است و این همان تبلیغاتی است که در محیط آفلاین و آنلاین انجام گرفته تا همان ارتباطات اولیه‌ با مشتریان یا مصرف‌کنندگان بالقوة سایت نت‌برگ برقرار گردند. در تصویر زیر نمونه‌ای از این تبلیغات را می‌بینید.

با توجه به آنکه کسب و کار نت‌برگ یک کسب و کار Pure Click و فقط درفضای آنلاین است، هماهنگی و سازگاری و یکپارچه کردن با محیط آفلاین خود به خود حاصل گردیده است و همین نام یا برند برای محیط آفلاین نیز به حساب می‌آید.

‌ب-  اکتشاف یا توسعه در اولین خرید یا حتی اولین مراجعات مشتریان به وب سایت و کسب و کار نت‌برگ به خوبی حاصل می‌شود. در این سایت پس از آنکه مشتری ثبت نام نمود، یک اعتبار 1000 تومانی برای اولین خرید وی از سوی اختصاص پیدا می‌کند و تجربة اولین خرید را برای مشتری جذاب‌تر می‌کند.البته باید توجه داشت که مرحلة اکتشاف یا توسعه در کسب و کار نت‌برگ از مدل کسب و کارهای B2C پیروی می‌کند و مبتنی بر میزان تبلیغات و برقراری حس اعتماد دو طرفه است که نت‌برگ با این شیوة اختصاص اعتبار اولیه بخوبی از مرحلة اکتشاف یا توسعه برای ایجاد اعتماد و بالاتر بردن جایگاه برند خود بهره برده است.  

‌ج-   تعهد : در سایت نت‌برگ براساس نظرات و راهنمایی‌های قرار داده شده برای هر نت‌برگ توسط مشتریانی که قبلاً از آن استفاده کرده‌اند، نشان از تعهد و میزان رضایتمندی مشتریان از کسب و کار نت‌برگ است. و شکل گرفتن نوعی حس وظیفه و احساس مسئولیت بین فروشنده و خریدار و میزان کمکی است که فروشنده و خریدار بدون هیچ چشم داشتی به هم می‌کنند را نشان می‌دهد و این اولین شاخص برای تعهد است یعنی مشتریان نت‌برگ متعهد شده به سیستم وارد سایت می‌شوند و نظرات خود را بدون هیچ چشم داشتی وارد می‌کند و آن نظر را از کسب و کار نت‌برگ دریغ نمی‌کنند. این تعهد منجر به استحکام در تبادل Transaction شده است و مشتری حتماً میزان مشخصی از خرید هفتگی یا ماهیانه یا سالیانه از کسب و کار ما را دارد و از سوی دیگر کسب و کار نت‌برگ نیز می‌تواند روی این میزان از خرید مشتریان حساب کند. در تصویر زیر نمونه‌ای از نظرات مشتریان را می‌بینید.

‌د-     ترک : آخر هر ارتباطی ترک یا فسخ ارتباط است. در مرحلة انحلال، کسب و کار نت‌برگ از استراتژی‌های مختلفی برای به تعویق انداختن ترک ارتباط یا انحلال ارتباط استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد با توجه به عواملی همچون جذابیت خرید گروهی و به صورت غیر فیزیکی در فضای آنلاین و با توجه به تجربة خوشایند آن، امکان به تعویق افتادن ترک یا فسخ برای کسب و کار نت‌برگ امکان‌پذیر است و در صورتی که از پیش‌آمد عدم بروزآوری صفحة اصلی سایت و همینطور برداشتن نت‌برگ‌های کمتر مورد توجه قرار گرفته توسط مشتریان و یا نت‌برگ‌های زمان و فضا گذشته، جلوگیری نماید باز هم به تعویق ترک مشتریان نایل خواهد آمد و از جذابیت این کسب و کار کاسته نخواهد شد. به دلیل آنکه برای فعال شدن یک نت‌برگ این سایت از کف تعداد تقاضا استفاده می‌کند به راحتی می‌تواند ترک نت‌برگ‌های کم سود را مدیریت کرده از هزینه‌ها بکاهد.

 

بازاریابی الکترونیکی در وب‌سایت نت‌برگ به صورت تعاملی عمل می‌کند و در ایجاد ارتباط با مشتری منحصر به فرد است چون از طریق وب با مشتری ارتباط برقرار کرده و با توجه به پروفایل مشتری، از طریق ایمیل نت‌برگ‌های متناسب جدید را به اطلاع وی می‌رساند و همینطور نظرات مشتریان را هم می‌تواند دریافت کند. همچنین نت‌برگبه دلیل داشتن پروفایل هر مشتری و دانستن نحوة تراکنش‌ها و مبادلات وی، امکان سفارشی سازی یا فردی سازی ارائة نت‌برگ‌های ویژه برای افراد مختلف را نیز فراهم نموده است که این مورد نیز از امتیازات الکترونیکی بودن کسب و کار نت‌برگ است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2- آمیختة کالاها و خدمات در سایت نت‌برگ :

محصول فقط کالا یا خدمت یا ترکیبی از این دو نیست بلکه ممکن است یک محل یا یک مکان تاریخی یا حتی یک ایده باشد. پس محصول عبارت از چیزی است که تبادل می‌کنیم یعنی در قبال ارائة آن چیزی دریافت می‌کنیم. این مبادله روی سایت نت‌برگ در مقابل محصول پول رایج ایران صورت می‌گیرد. با مبادله‌ای که در سایت نت‌برگ اتفاق می‌افتد هم محصولات ارائه شده، نیازها و خواسته‌های مشتریان را با سهولت برطرف می‌کنند و هم درآمدی را برای کسب و کارهای ارائه کنندة محصول و هم چنین کسب و کار دلالی نت‌برگ فراهم می‌کند.

×  منفعت اصلی یا مزیت اصلی Core Benefit سایت نت‌برگ استفاده از قدرت خرید گروهی به‌طور روزانه در پیشنهادهای جالب و جذابی از کالاها و خدمات مختلف با تخفیف‌های ۴۰ تا ۹۰ درصد است.

×  حداقل‌های نت‌برگ‌های ارائه شده در کسب و کار نت‌برگ شامل تصویر یا بنری از محصول یا مورد ارائه شده در نت برگ به همراه توضیحاتی راجع به محل، موقعیت، ویژگی و مزیت آن است.

×  فرامحصول Augmented Product  موارد اضافه شده به نت‌برگ‌ها در سایت نت‌برگ هستند و شامل این موارد می‌شود : بیان تعداد افراد خریداری کنندة این نت‌برگ خاص، مدت زمان باقیمانده برای خرید، شرایط استفاده مثلاً اگر نت‌برگ ارائه کنندة یک تور باشد وسیلة نقلیة تور مثل مینی‌بوس یا اسکانیا بودن آن را مشخص می‌کند، و ویژگی‌های نت‌برگ مثلاً اگر یک پرس غذا است راجع به مواد موجود در آن و نوع ظروف مورد استفاده، استفاده از سرویس بیرون بر از منطقه توضیحاتی ارائه می‌کند. همچنین مثلاً به همراه دایره‌المعارف ارائه شده در یک نت‌برگ DVD آن نیز قرار دارد.

 

سایت نت‌برگ تقریباً کالای فیزیکی نمی‌فروشد و فقط نت‌برگ که یک خدمت الکترونیکی است فروخته و بابت آن مشتریان را به کسب و کارها می‌رساند ولی این خدمت قابل لمس نیست چون فقط یک قرارداد بین مشتری و کسب و کار دیگری در نت‌برگ شکل می‌گیرد و همچنین هر نت‌برگ برای مدت محدودی اعتبار دارد پس انبار شدنی طولانی مدت هم نیست. در هر نت‌برگ یک سبد یا پورتفولیو از محصولات یا خدمات می‌تواند قرار گیرد که جذابیت بیشتری برای مشتریان در پی دارد.  کار دیگری که نت‌برگ در ارائة نت‌برگها انجام می‌دهد آن است که سایت نت‌برگ از تمام مشتریانی که تقاضای خرید نت‌برگ را دارند قبل از اولین خرید می‌خواهد که خود را روی این سایت ثبت Register نمایند و سپس با خریداری نت‌برگ از سوی مشتری می‌خواهد که هر دیدگاهی که راجع به آن نت‌برگ خاص دارند بنویسند و اگر سؤالی نیز دارند مطرح کنند. مثلاً مشتری می‌پرسد آب و هوای منطقة پیشنهاد شده در نت‌برگ چطور بود و چه امکاناتی باید همراه داشته باشیم؟ مشتریان دیگری که این نت‌برگ را تجربه داشته‌اند جواب این مشتری را می‌دهند و در این بین کسب و کار نت‌برگ سودی که می‌برد این است که پاسخ قسمتی از سؤالات مشتریان را از به مشتریان دیگر سپرده است و این کاری است که با استفاده از رسانة اینترنت در روی این کسب و کار امکان‌پذیر شده است.  بر روی محتوای نت‌برگ‌های فروخته شده به مشتریان نت‌برگ، کالاها و خدمات دیجیتالی و فیزیکی نیز از سوی کسب و کارهای دیگر قرار می‌گیرند

 با توجه به آنکه نت‌برگ‌ها حاوی مجموعه‌ای از کالا یا خدمات نیز می‌توانند باشند، در نتیجه کسب و کار نت‌برگ برای کسب و کارهای ارائه کنندة کالاها و خدمات خود عمل پکیج و دسته بندی در یک نت‌برگ را راهنمایی، پیشنهاد و هدایت می‌نماید تا آن کسب و کار و به دنبال آن خود نت‌برگ با رعایت انصاف و توجه به رفتار و نیاز مشتریان از حداکثر حاشیة سود برخوردار شوند. ولی این نوع نت‌برگ‌ها در سایت کمتر دیده می‌شوند اما مثلاً در یک پکیج نت‌برگ دایره‌المعارف به همراه فرامحصول یا محصول بهبود یافتة DVD از آن محصول یا مثلاً نت‌برگ با محتوای کتاب به همراه CD آموزشی نرم‌افزار فایرفاکس نمونه‌ای از این نت‌برگ‌ها است. البته با توجه به آنکه کسب و کار نت‌برگ، پروفایل مشتریان و ترجیحات آنها را نیز در اختیار دارد می‌تواند حتی نت‌برگ‌های پویا برای مشتریان خاص خود تعریف نماید تا از جذابیت بیشتری برخوردار باشد.

کسب و کار نت‌برگ کمک فراوانی به خدمات خرده فروشی نموده است و اجازه داده است که در محیط آنلاین به بازاریابی و جذب مشتریان جدیدی بپردازند که در محیط آنلاین امکان آن وجود نداشت یا بسیار پر هزینه بود. برای مشتریان نیز فرامحصول مقایسه از بین کسب و کارهای مختلف جهت انتخاب کالا یا خدمت یا تفریح خود را فراهم نموده است.

 

در کسب و کار نت‌برگ به ویژگی 2i در اینترنت یعنی شخصی سازی و تعاملی‌بودن نیز پرداخته شده است و شخصی سازی توسط مشتری با انتخاب شهر مورد نظر خود برای دیدن نت‌برگ‌های آن شهر، آغاز می‌شود.

پورتفولیوی محصولات یا سبد محصولات ارائه شده توسط سایت نت‌برگ شامل هم خدمات نوآورانه مثل خوش گذرانی بدون درد سر با استفاده از این سایت برای خرید آن خدمت و کالای مرتبط مثل خرید و رزرو جا برای میل غذا در یک رستوران خاص با تخفیفات وبژه است. هم‌چنین در نت‌برگ‌ها گونه‌های جدید و یا توسعه‌یافتة محصول یا خدمت موجود مانند eBook نیز وجود دارد.

کسب و کار اینترنتی نت‌برگ روی چرخة عمر محصول حتی تأثیر مستقیم نیز دارد چون معرفی را خیلی کوتاه می‌کند و منجر به قرار گرفتن سریع‌تر کالا یا خدمات کسب و کارهای مختلف در دورة رشد خود می‌شود مثلاً خیلی زود می‌تواند یک رستوران و نوع سرویس‌ها و منوهای ویژة آن را در نت‌برگ‌های خاص معرفی کند و با گرفتن نظرات مشتریان مختلف و پیدا کردن علایق و سلایق آنان بر خلاف تصور عادی، دورة رشد کالا و خدمات کسب و کارهای مختلف را نیز طولانی می‌کند.

با ورودی‌های پیوستة مشتری پس از خرید و تجربة یک نت‌برگ توسط مشتری و دریافت نظرات وی، سایت نت‌برگ می‌تواند به توسعة خدمت خود که ارائة خرید گروهی با استفاده از نت‌برگ‌ها می‌باشد، بپردازد و این فرایند در قراردادن نت‌برگ‌های آتی تأثیر مثبت خود را نشان می‌دهد.

 اما مراحل چرخة عمر روابط با مشتریان در آمیختة کالاها و خدمات برای کسب و کار نت‌برگ عبارتند از :

‌أ-         آگاهی : مشتری در سایت‌ نت‌برگ به طور کامل می‌تواند انواع ویژگی‌های هر نت برگ را ببیند و تجربة اولیه را در استفاده از محتوای یک نت‌برگ بدست آورد. یعنی در مکان و وقت اندک با استفاده از امکان Point of Purchase Display استفاده می‌کند.

‌ب-    اکتشاف : هدف اکتشاف و توسعه آن است که مشتری را هرچه بیشتر با محصول یا خدمت درگیرInvolve کند. این کار در سایت نت‌برگ با شارژ اعتبار اولیه به مبلغ 1000 تومان برای مشتری فراهم می‌شود تا مشتری بتواند با درگیری بیشتر با سایت به کشف و توسعة خدمات ارائه شده توسط نت‌برگ بپردازد.

‌ج-      تعهد : در مرحلة تعهد به دنبال آن هستیم که با متعهد شدن مشتری، بیشترین استفاده را در آن حوزه از کالا یا خدمت کسب و کار داشته باشد. در این سایت نت‌برگ به دنبال آن است که شخصی سازی قوی داشته باشد و محیطی خاص هر مشتری را بر اساس شهر انتخابی او و توجه به پروفایل و ترجیحات وی در اختیار هر یک از مشتریان قرار دهد. یعنی از انواع اهرم‌های مشتری مداری در محیط اینترنت استفاده می‌کند تا حس منحصربفرد و بی‌همتا Unique بودن را به مشتریِ متعهد یا مشتری‌ای که پتانسیل متعهد شدن را دارد، بدهد. البته این کار با پیشنهاد تخفیفات ویژه برای مشتریان خاص و با میزان بیشتر پیشنهاد یک نت‌برگ به دوستان خود با خرید گروهی وسیع‌تر، مکانیزمی است که نت‌برگ بخوبی برای تعهد مشتری به کار می‌گیرد.

‌د-       ترک : در مرحلة ترک یا فسق کسب و کار نت‌برگ با پیدا کردن دلایل ترک کسب و کار یا نارضایتی از نت‌برگ ارائه شده، با استفاده از نظرات دریافت شده و همینطور میزان استقبال یا خرید یک نت‌برگ یا میزان پیشنهاد نت‌برگ از سوی مشتری به دوستان خود، با یافتن این دلایل، از سیستم‌های پیشنهاد دهنده Recommendation Systems استفاده کرده و پیشنهادات یا نت‌برگ جایگزین به مشتری ارائه می‌کند تا جلو ترک او را بگیرد. 

3- آمیختة قیمت‌گذاری در سایت نت‌برگ :

سایت نت‌برگ از استراتزی خرید گروهی پیروی می‌کند، بر این اساس برای قیمت‌گذاری به همراه تخفیفات از مانور خوبی برخوردار است چون در ضمن ایجاد رضایت مشتری، تخفیفات بیشتری از سوی کسب و کارهای پیشنهاد دهندة آن کالا یا خدمت نیز می‌تواند ارائه کند و این با تعداد بیشتر خرید یک نت‌برگ از سوی مشتریان حاصل می‌شود و از پویایی برخوردار است. کسب و کار نت‌برگ به درآمد افراد نیز توجه داشته است و با ایجاد امکان خرید گروهی سعی در تعدیل قیمت کالا و خدمات ارائه شده به همشهریان را دارد یعنی با کاهش هزینه با فروش بیشتر، قیمت کمتر به خریداران پیشنهاد می‌کند و در نتیجه مشتریان بیشتری را به سوی کسب و کارهای طرف قرارداد خود جلب می‌کند.

کسب و کار نت‌برگ به دلیل هدف‌گیری جمعیت خوش‌گذران که زمان برای آنها از اهمیت زیادی در استفاده از خدمات و خرید کالاها برخوردار است، از اندازة بازار مناسب و رو به رشدی برخوردار است و برای قیمت‌گذاری می‌تواند از مانور خوبی برخوردار باشد. هم‌چنین جمعیت جدید خوش‌گذران شکل گرفته در بین همشهریان از ذائقه‌های متفاوتی در خرید و استفاده از خدمات برخوردارند که سایت نت‌برگ با این شیوه از خرید و ارائة خدمات و کالاها به سلیقة آنان اهمیت داده است. سیاست نت‌برگ در کاهش قیمت با افزایش تعداد نت‌برگ فروخته شده است.

سایت نت‌برگ از تصمیم قیمت‌گذاری چرخة تبلیغاتی( پایین-بالا LO - HI) عمل می‌کند و در اکثر زمانهای فروش، قیمت بالایی را برای محصول در نظر می‌گیرد اما در یک چرخة منظم، تخفیف بالایی را نیز به مشتری پیشنهاد می‌کند. مثلاً در سایت قیمت بالایی برای محصول در نظر گرفته می‌شود ولی با انتخاب محصول توسط مشتری می‌تواند از ویژه‌ای که برای مشتری پیشنهاد شده است، برخوردار شود. این تخفیفات ویژه غالباً جنبة تبلیغاتی به خود گرفته‌اند و باعث جلب توجه خریدار می‌شوند و به این دلیل خریدار دوست دارد وب‌سایت کسب و کار نت‌برگ را ببیند. این نوع قیمت‌گذاری یعنی قیمت‌گذاری چرخة تبلیغاتی نوعی تبعیض قیمتی محسوب می‌شود زیرا مشتریان در مراجعه به وب‌سایت و کسب و کار نت‌برگ در دوره‌های زمانی مختلف، پیشنهاد قیمت‌های متفاوتی را برای گروه‌های مختلف از نظر تعداد مشتریان ، دریافت می‌کنند. به این ترتیب ارزش متفاوت و بهتری به مشتری داده می‌شود. البته مشتریان کسب و کار نت‌برگ به دلیل تعریف خوش‌گذرانی خاص مثل استفاده از رستوران برای میهمانی دادن یا استفاده از داندانپزشکی به دلیل دندان‌در، از حساسیت زیادی نسبت به قیمت برخوردار نیستند. ولی نت‌برگ از استراتژی قیمت‌گذاری چرخة تبلیغاتی برای تبلیغات خود قیمت‌ها را بر اساس فصل یا به دلیل استقبال زیاد بشدت کاهش می‌دهد تا موجب جذب مشتریان حساس به قیمت نیز گردد. کسب و کار نت‌برگ از استراتژی رشد سود هدف برای کاهش قیمت به امید افزایش تعداد فروش استفاده می‌کند و این را با مکانیزم تخفیف بیشتر در صورت افزایش تعداد فروش هر نت‌برگ پیاده سازی کرده است.

کسب و کار نت‌برگ به دنبال آن است که با جا انداختن برند خود با استفاده از استراتژی قیمت‌گذاری تبلیغاتی و قیمت‌های با تخفیف بالا با امکان خرید گروهی مشتریان، مشتریان را به برند خود و نوع خرید این‌جوری از سوی مشتریان وفادار کند تا مصرف‌کننده حاضر به جایگزینی این شیوه از خرید از سایت نت‌برگ با سایت‌ها و کسب و کارهای دیگر نباشد.  

گذشته از استراتژی‌های قیمت‌گذاری، به نظر می‌رسد که در سایت نت‌برگ جوانمردی یا انصاف Fare در قیمت‌گذاری برای ورود به قیمت‌گذاری پویا، نیز مورد توجه است و مصرف کنندگان قیمت‌های آن را با قیمت کالاها یا خدمات مشابه مقایسه می‌کنند و انصاف را براساس قیمت‌های قبلی بعلاوة زحمات استفادة سنتی از خدمات، و با قیمت‌های جایگزین موجود نیز مقایسه کرده و مطمئن هستند که قیمت نت‌برگ‌ها منصفانه است.البته زمینة این نوع خرید گروهی و تعریف لحظات خوش‌گذرانی با استفاده از ابزار اینترنت، اقتصاد اطلاعات را نیز راجع به انواع کالاها و خدمات رعایت می‌کند.

در کسب و کار نت‌برگ حراجی وجود ندارد.

در حقیقت در بازار الکترونیکی نت‌برگ، تبادلات خریدار و فروشنده را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و در کسب و کار خود از این تبادلات درصد سودی بابت فروش را دریافت می‌کند.

اما مراحل چرخة عمر روابط با مشتریان در آمیختة قیمت‌گذاری برای کسب و کار نت‌برگ عبارتند از :

‌أ-         آگاهی : در مرحلة آگاهی کسب و کار نت‌برگ از طریق تبلیغ از راه کلیک، تبلیغات ارجاعی، تخفیفات قیمت در وب و پکیج کردن استفاده می‌کند.

‌ب-    اکتشاف : در مرحلة توسعه و اکتشاف کسب و کار نت‌برگ از تبلیغات کسب‌ و کارها با قیمت هدف‌گذاری شده و برنامه‌های وفاداری استفاده می‌کند.

‌ج-      تعهد : در مرحلة تعهد کسب و کار نت‌برگ از تخفیف انبوه به دلیل خرید گروهی، تبلیغات هدف‌گذاری شده، استفاده می‌کند.

‌د-       ترک : در مرحلة ترک یا فسخ کسب و کار نت‌برگ از قطع تبلیغات نت‌برگ‌های قیمت‌گذاری شده و با استقبال اندک، استفاده می‌کند.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-  آمیختة ارتباطات در سایت نت‌برگ :

ارتباطات یکی از اجزای آمیختة بازاریابی الکترونیک است که همان بحث ترفیع یا ارتقاء Promotion در محیط آفلاین است و در محیط آنلاین با عنوان ارتباطات Communication مطرح می‌شود. در سایت نت‌برگ از ارتباطات انبوه با ارسال یک تبلیغات یک نت‌برگ خاص از طریق ایمیل برای 10000 نفر استفاده می‌کند که این افراد نیز با سرویس رایگان ارسال اس‌ام‌اس برای سه نفر به صورت بازاریابی ویروسی، تبلیغات آن محصول یا خدمت تبلیغ شده در بستة نت‌برگ را گسترش می‌دهند. البته سایت نت‌برگ با همکاری با سایت‌های دیگر و حتی تبلیغات آفلاین در مجلات نیز برای کسب و کار سایت خود بهره می‌برد. سایت نت‌برگ در ارتباطات انبوه خود برای هر نت‌برگ از ابزار بنر با جذابیت خاص استفاده می‌کند که بخوبی راجع به پکیج آن نت‌برگ تصویر و توضیح خوبی ارائه می‌کند که با لینک بر روی آن مطالب تکمیلی تعاملی را به همراه نظرات مشتریان دیگری که از نت‌برگ، استفاده کرده‌اند با امکان مطرح کردن سؤال از سوی بازدید کننده را نیز می‌توان دید. هر روز بنر یک نت‌برگ ویژه با عنوان نت‌برگ روز در وسط صفحة سایت قرار می‌گیرد و بقیة بنرها به صورت پشت سر هم در ادامه روی سایت قرار می‌گیرند.

با ورود یک کاربر جدید و ثبت نام برای فعال شدن اعتبار اولیه‌ای به مبلغ 1000 تومان برای مشتری، با ارسال ایمیل فعال سازی از وی خواسته می‌شود که عبارت «تخفیف های باور نکردنی نت برگ» را در موتور جستجوی گوگل وارد نماید. با این مکانیزم رتبة سایت نت‌برگ در موتوری جستجوی گوگل بالاتر می‌رود و این روش هوشمندانه‌ای است که سایت نت‌برگ برای این کار بکار برده است تا برنامة بازاریابی الکترونیک خود را ارتقاء دهد.

ابزار نمایش‌های محل خرید در سایت نت‌برگ نیز وجود دارد تا مشتری بتواند به تجربة محیط آفلاین از نت‌برگ ارائه شده نزدیک شود و حس خوبی برای خرید پیدا کند مثلاً برای خرید نت‌برگ تور گردشگری قلعة هزارپلة رودخان، عکس‌هایی از زوایای مختلف از مناظر این مکان به نمایش در آورده است.

همچنین قابلیت مقایسة انواع نت‌برگ‌ها در محیط کسب و کار نت‌برگ وجود دارد.  در سایت نت‌برگ برنامة مشارکت و همکاری به خوبی به عنوان یک ابزار در ارتباطات انبوه برای پیشبرد استراتژی خود استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به آنکه سایت نت‌برگ از B2C حمایت می‌کند و مشتریان را به کسب و کارها می‌رساند، با کسب و کارهای آفلاین و آنلاین در سطح شهرها همکاری خوبی می‌نماید. به دلیل ارائة 3 اس‌ام‌اس رایگان در هر خرید نت‌برگ به مشتریان برای خرید گروهی دوستان، امکان بازاریابی دهان به دهان و بالطبع بازاریابی ویروسی نیز در سایت نت‌برگ تعریف شده است. به این ترتیب امکان معرفی کسب و کار نت‌برگ از یک مصرف کننده به مصرف کنندة دیگر فراهم شده است که در قبال این معرفی لحظات بهتر و امکان خرید با تخفیف برای مشتری فراهم می‌شود چون شرط فعال شدن یک نت‌برگ برای خرید تخفیف‌دار به حد نصاب رسیدن تعداد خریداران آن است. در نت‌برگ برنامه‌های وفاداری به صورت زیرکانه وجود دارد در حقیقت تعداد خرید هر نت‌برگ توسط مشتریان به عنوان یک اعتبار برای آن نت‌برگ نشان داده می‌شود و بقیة مشتریان را برای خرید آن متقاعدتر می‌نماید. 

اما مراحل چرخة عمر روابط با مشتریان در آمیختة ارتباطات برای کسب و کار نت‌برگ عبارتند از :

‌أ-         آگاهی : در مرحلة آگاهی، کسب و کار نت‌برگ از ارتباطات با تبلیغات انبوه و اخبار تبلیغاتی استفاده می‌کند.

‌ب-    اکتشاف : در مرحلة اکتشاف و توسعه، کسب و کار نت‌برگ امکان بررسی نظرات دیگران و ویژگی هر نت‌برگ را فراهم نموده است.

‌ج-      تعهد : در مرحلة تعهد، کسب و کار نت‌برگ از بازاریابی ویروسی با امکان ارسال 3 اس‌ام‌اس رایگان برای مشتریان استفاده می‌کند.

‌د-       ترک : در مرحلة ترک یا فسخ، کسب و کار نت‌برگ با ارتباط دادن دوستان به یکدیگر از طریق خرید گروهی و تعریف اوقات خوش وبه یاد ماندنی با دوستان، زمان ترک مشتریان را به تعویق می‌اندازد.

 

 

 

 

 

 

 

 

5- آمیختة اجتماع در سایت نت‌برگ :

اجتماعات اینترنتی یکی از اجزای آمیختة بازاریابی الکترونیکی و یکی از وجوه تمایز بازاریابی الکترونیکی نسبت به بازاریابی در محیط آفلاین است و مجموعه‌ای از ارتباطات درهم تنیده‌ای هستند که بر اساس دسته‌ای از علایق مشترک شکل می‌گیرند و دسته‌ای از نیازهای فردی را که فقط در اجتماعات قابل تأمین هستند، برآورده می‌کنند و موجب تعمیق ارتباطات می‌شوند.

افرادی که برای بازدید وارد سایت‌ نت‌برگ می‌شوند، آزادانه امکان گشت و گذار و بررسی را دارند و می‌توانند به صورت آگاهانه با توجه به علایق و سلایق شخصی عضو اجتماع نت‌برگ شده و با دادن ایمیل به سایت امکان دریافت تبلیغات را برای خود فراهم می‌آورند و در فهرست اسامی پست الکترونیک نت‌برگ قرار می‌گیرند. البته چون ایمیل‌های ارسالی سایت نت‌برگ محدود به شهر انتخابی مشتری برای نت‌برگ‌ها است از عدم تعلق خاطر مشتری بابت ایمیل‌های غیرقابل استفاده توسط مشتری می‌کاهد.

سایت نت‌برگ به دنبال عضویت وسیع افراد در این سایت است و امیدوار است با نت‌برگ‌های تخفیف‌دار به جذب بیشتر مشتریان با خرید گروهی نایل شود. این کار با امکان نظر گذاشتن هر یک از اعضا برای هر نت‌برگ فراهم شده است ولی ضعف آن عدم دسته بندی موضوعی نت‌برگ‌های ارائه شده است و مشتری با افزایش تعداد نت‌برگ‌ها برای یافتن نت‌برگ مورد علاقة خود احتمالاً دچار سردرگمی می‌شود.

اعضای نت‌برگ به دلیل آنکه از سوی دوستان بیشتر به سایت و کسب و کار نت‌برگ دعوت می‌شوند و با این دعوت تجربة لذت بخشی را دارند حس خوبی از اعتماد و اطمینان در آنها شکل می‌گیرد.

در سایت نت‌برگ و اجتماع آن امکان مقایسة نت‌برگ‌ها و میزان استقبال و رضایتمندی مشتریان از آنها وجود دارد و این مورد به عنوان یک توانمندساز به کمک کسب و کار نت‌برگ آمده است. همچنین در بین اعضای اجتماع نت‌برگ سلسله مراتب وجود ندارد و نقش‌ها داوطلبانه بوده و هر عضو هر دوستی را که بخواهد نت‌برگ مورد علاقة خود را می‌تواند به وی پیشنهاد کند. اما با توجه به آنکه در ارائة نت‌برگ‌ها دسته بندی وجود ندارد در نتیجه در اجتماع نت‌برگ نیز نمی‌توان موضوعات را به راحتی سازماندهی کرد.

با استراتژی خرید گروهی به همراه تخفیفات منحصربفرد روح مشارکت در اعضای اجتماع نت‌برگ تقویت شده است.

کارایی در سایت نت‌برگ از طریق ایمیل و اس‌ام‌اس رایگان و اخبار تبلیغاتی و امکان گذاشتن نظرات در اجتماع نت‌برگ بیشینه می‌گردد که به نظر می‌رسد ارتباط ایمیلی و درج نظرات بیشترین اثربخشی را در اجتماع نت‌برگ دارد و کاربران نیز امکان سیر و سیاحت راحت در انجمن نت‌برگ را دارند.

با انتخاب شهر مورد نظر مشتری امکان شخصی‌سازی و به طبع آن تعامل بیشتر مشتری با سایت و کسب و کارهای پیشنهاد دهندة نت‌برگ‌ها با مشتریان فراهم شده است و به این ترتیب اجتماع نت‌برگ از یک نوع دسته بندی موضوعی براساس شهر انتخابی مشتری استفاده می‌کند. تعامل در این سایت موجب شده تا مشتریان با آسایش تمام در منزل و با استفاده از اینترنت بتوانند برنامه‌های تفریحی و خوش‌گذرانی خود را با تخفبفات ویژه به همراه دوستان مورد علاقه برنامه‌ریزی کنند.

 اجتماع موجود در سایت نت‌برگ فعالیت محور بوده و بر روی خوش‌گذرانی‌های جمعی با تخفیفات ویژه تمرکز دارد. البته در این بین اطلاعات نیز بین مشتریان نت‌برگ برای انتخاب یک نت‌برگ به اشتراک گذاشته شده و همچنین به دلیل تجربة گروهی نت‌برگ‌های مورد علاقه، اشتراک محور نیز می‌باشد. پس می‌توان نتیجه گرفت که اجتماع نت‌برگ از علایق ترکیبی بهره می‌گیرد که یک مزیت است. اجتماع نت‌برگ یک اجتماع تجاری نیز محسوب می‌شود چون افراد با خرید گروهی در این سایت از تخفیف برخوردار می‌شوند.

خلق و انتقال ارزش در اجتماع نت‌برگ هم از الگوی مدیر به کاربر با درج محتوای نت‌برگ‌ها و هم از الگوی کاربر به کاربر با بیان نظرات مشتریان در ذیل هر نت‌برگ پیروی می‌کند.

در اجتماع نت‌برگ امکان بحث و گفتگوی بلادرنگ وجود دارد و این یک ضعف تلقی می‌شود چون ویژگی فنی این کار را فراهم ننموده است.[V3]  هم‌چنین اجتماع نت‌برگ از مزیت هزینه‌ای با خرید گروهی و تخفیفات آن برخوردار است و این به دلیل کاهش جذب هزینه‌های مشتری با تبلیغ دهان به دهان آن با امکان اس‌ام‌اس رایگان و گفتگوهای حضوری دوستان راجع به این تجربة خوب با استفاده از سایت نت‌برگ در این اجتماع حاصل شده است و هزینه‌های بازاریابی نیز کاهش یافته و به توسعة برند نت‌برگ کمک کرده است و همچنین به تعمیق روابط مشتریان با کسب و کار نت‌برگ انجامیده است.

اما مراحل چرخة عمر روابط با مشتریان در آمیختة ارتباطات برای کسب و کار نت‌برگ عبارتند از :

‌أ-         آگاهی : در مرحلة آگاهی، کسب و کار نت‌برگ از ارتباطات با تبلیغات انبوه و اخبار تبلیغاتی استفاده می‌کند و به این ترتیب افراد در ابتدا از وجود اجتماع نت‌برگ آگاه می‌شوند.

‌ب-    اکتشاف : در مرحلة اکتشاف و توسعه، کسب و کار نت‌برگ امکان بررسی نظرات دیگران و ویژگی هر نت‌برگ را فراهم نموده است تا افراد آن اجتماع را جستجو کرده و در آن شرکت می‌کنند.

‌ج-      تعهد : در مرحلة تعهد، کسب و کار نت‌برگ از بازاریابی ویروسی با امکان ارسال 3 اس‌ام‌اس رایگان برای مشتریان استفاده می‌کند تا افراد عضوی از آن اجتماع ‌شوند و بیشتر به آن اجتماع سر بزنند.

‌د-       ترک : در مرحلة ترک یا فسخ، کسب و کار نت‌برگ با ارتباط دادن دوستان به یکدیگر از طریق خرید گروهی و تعریف اوقات خوش وبه یاد ماندنی با دوستان، زمان ترک مشتریان را به تعویق می‌اندازد.

بر اساس میزان درگیری افراد در اجتماعات، سطوح عضویت در اجتماع نت‌برگ نیز به صورت زیر بیان می‌شوند :

آمار بازدیدهای سایت نت‌برگ نشان می‌دهد که افراد زیادی از دستة بازدیدکنندگان نت‌برگ هستند که به اجتماع آن سر می‌زنند ولی هنوز اقدام به عضویت نکرده‌اند، که برای جذب آنها از استراتژی‌های مؤثرتری برای اعتماد سازی باید استفاده کرد.

تازه کاران در سایت نت‌برگ اعضای جدیدی هستند که نیازمند یادگیری هستند و به زندگی اجتماعی معرفی شده‌اند. این افراد با انتخاب آیتم «نت برگ چگونه کار می‌کند؟» این آموزش را به خوبی فرا می‌گیرند.

اعضای منظم نت‌برگ نیز اعضای ثبت نام کرده‌ای هستند که به راحتی در زندگی روزمرة اجتماع شرکت می‌کنند و با دریافت ایمیل نت‌برگ‌های جدید اقدام به خرید مجدد می‌کنند. تجربة به یاد ماندنی خریدهای قبلی مشتریان، اعضای اجتماع نت‌برگ را تبدیل به اعضای منظمی می‌کند. رهبران  در سایت نت‌برگ اعضایی از اجتماع آن هستند که موراد جدیدی به نت‌برگ پیشنهاد می‌دهند.

 

6- آمیختة کانال توزیع در سایت نت‌برگ :

گرچه سایت نت‌برگ خود به عنوان یک واسطه بین کسب و کارها و مشتریان عمل می‌کند ولی با بهره‌گیری از اینترنت به عنوان یک بستر ارتباطی با واسطه زدایی به دلیل ارائة یک کانال متمرکز برای رفع نیاز خرید کالا و خدمات و تعریف فرصت‌های خاص برای مشتیان، جایگزینی برای دیگر اَشکال ارتباطی در سطح کلان شهرها شده است. مثلاً یک مشتری لازم نیست به صورت خسته کننده از کانال‌های سنتی برای رزرو یک میز غذا در رستوران مورد علاقه‌اش استفاده کند. به این ترتیب ارزش خلق شدة دیگر کسب و کارها را به عنوان یک کانال مطمئن و قابل اعتماد به دست مشتریان می‌رساند.

با انتخاب شهر مورد نظر توسط مشتریان در سایت نت‌برگ امکان تعامل و شخصی‌سازی کانال توزیع فراهم گردیده است.

در حقیقت شایستگی اصلی کسب و کار  نت‌برگ توزیع یا کانال توزیع است و به این ترتیب ارتباط کسب و کارها با مشتریان را برقرار می‌کند که این کار در محیط الکترونیکی برای کسب و کار الکترونیکی نت‌برگ تسهسل شده است چون در هر زمان و مکان مشتریان می‌توانند با خرید نت‌برگ خاص، نیاز کالا و خدمات خود را برآورده کنند. به این ترتیب نت‌برگ باعث تجربة جدیدی در خرید مشتریان با تغییر ماهیت خرید، زمانبندی خرید، تعامل بیشتر و خدمات در دسترس شده است. همچنین به دلیل امکان مقایسة نت‌برگ‌ها در سایت نت‌برگ، قدرت خرید مشتریان با استفاده از این کانال توزیع بیشتر شده است چون علاوه بر کالا یا خدمت ارائه شده در هر نت‌برگ، اطلاعات مربوط به آنها را نیز ارائه می‌کند. هم‌چنین با وجود درج نظرات مشتریان قبلی خریداری کنندة یک نت برگ و در حقیقت وجود اجتماع، علاوه بر اطلاع رسانی، تعامل نیز با مشتریان برقرار می‌شود و سیستم پیشنهاد دهنده شکل گرفته است. این موارد در سایت نت‌برگ باعث شده تا ارزش‌ها از کسب و کارهای مختلف به مشتریان با اثربخشی ارائه شود. در واقع نت‌برگ به عنوان یک کسب و کار اینترنتی باعث انجام اموری مانند جذب مشتریان و فروش شخصی و خدمات مشتریان شده است و جایگزین واسطه‌ها در کانال‌های سنتی شده است و در نتیجه تسهیم و کاهش هزینه‌ها و عملیات بازاریابی توسط سایت نت‌برگ به افزایش اثربخشی کانال و افزایش راندمان کمک کرده و موجب ارائة کالا وخدمات با تخفیفات ویزه در این سایت از سوی کسب و کارها شده است. هم‌چنین اینترنت جزئی از استراتژی نت‌برگ است و یاد گرفته تا به صورت اثربخش و یکپارچه با فلسفة کسب و کار خود از اینترنت استفاده کند و نتیجة نهایی آن هزینه‌های پایین‌تر و افزایش وفاداری مشتری و افزایش سهم بازار و سودآوری است.

کسب و کار نت‌برگ از فروش مستقیم استفاده می‌کند و نت‌برگ فروخته شده را به همراه کد رهگیری برای استفاده از آن نت‌برگ در اختیار مشتری قرار می‌دهد و از تنوع کانال برخوردار نیست. البته با ایمیل تبلیغ نت‌برگ‌های جدید را به اطلاع مشتریان ثبت نام کردة خود می‌رساند. سایت نت‌برگ نوعی کار واسطه‌گری اطلاعاتی را نیز انجام می‌دهد چون اطلاعات خرید مشتریان و در مقابل اطلاعات کسب و کارها را رو در رو قرار می‌دهد و برای هر دو طرف ارزش افزایی ایجاد می‌کند. یعنی به کسب وکارها در یافتن مشتریان جدید و به مشتریان در یافتن کالا و خدمات با امکان مقایسه و قیمت‌های ترجیحی کمک می‌کند یعنی نت‌برگ یک واسطه‌گر اطلاعاتی تقریباً خوب در ایران تلقی می‌شود.

اجتماع نت‌برگ یک اجتماع مجازی است که بر مبنای علایق مشترکی همچون خرید تسهیل شده و تعریف آسان فرصت‌های خوش‌گذرانی شکل گرفته است و فروش‌محور با تخفیفات ویژه است. همچنین نت‌برگ یک تجمیع‌کننده نیز تلقی می‌شود چون امکان خرید گروهی را با تخفیفات خود ترویج می‌نماید. کسب وکار نت‌برگ چون در دنیای آنلاین قرار دارد، به دلیل عدم هزینه‌بری زیاد در محیط اینترنت از توزیع متمرکز استفاده می‌کند و تبلیغات برای حتی نت‌برگ‌های کم بها نیز امکان‌پذیر است. کسب و کار نت‌برگ از کانال تک حالته با امکان فروش مستقیم نت‌برگ‌ها از طریق سایت خود عمل می‌کند. پس از مزیت کانال‌های چندگانه بهره نمی‌برد.

سایت نت‌برگ بابت قراردادن هر نت‌برگ برای یک کسب و کار از آن کسب و کار حق کمیسیون مستقیم دریافت نمی‌کند بلکه هزینه‌ای بابت پکیج‌سازی محصول یا خدمات آن کسب و کار و نحوة تبلیغ آن در یک نت‌برگ حق‌الزحمه دریافت می‌کند. مشتریان نت‌برگ بیشتر مشتریان تبادلی بوده و به قیمت حساس هستند گرچه در بخش راحت‌طلب‌ها نیز قرار می‌گیرند و به دلیل تبادلی بودن مشتریان نت‌برگ وقت کمتری را در سایت آن می‌گذرانند . طراحی سایت نت‌برگ راهنمای مشتریان آن در بخش «نت برگ چگونه کار می‌کند؟» و به دلیل دسترسی تمام وقت و بلادرنگ به سایت، کانال توزیع نت‌برگ را می‌توان دارای طراحی مشتری محور خواند. سیستم بازخورد در کانال توزیع نت‌برگ از سیستم بازخورد نیز با بهره‌گیری از درج نظرات مشتریان و پاسخ به سؤالات متداول و ارسال ایمیل به بخش مدیریت سایت برخوردار است ولی از غنا و قدرت زیادی برخوردار نیست. کسب و کار نت‌برگ با قرار دادن قوانین و مقررات سایت امکان تنبیه مشتریانی که رعایت قوانین سایت را نکنند فراهم کرده است. یکی از این تنبیه‌ها لغو عضویت مشتریان خاطی است.

اما مراحل چرخة عمر روابط با مشتریان در آمیختة کانال توزیع برای کسب و کار نت‌برگ عبارتند از :

‌أ-         آگاهی : در مرحلة آگاهی، کسب و کار نت‌برگ از کانال تک‌حالته فقط با تبلیغات ایمیلی، مشتریان خود را از وجود نت‌برگ جدید آگاه می‌کند.

‌ب-    اکتشاف : در مرحلة اکتشاف و توسعه، کسب و کار نت‌برگ امکان بررسی نظرات دیگران و ویژگی هر نت‌برگ را فراهم نموده است تا افراد آن، اجتماع را جستجو کرده و در آن شرکت می‌کنند.

‌ج-      تعهد : در مرحلة تعهد، کسب و کار نت‌برگ از بازاریابی ویروسی با امکان ارسال 3 اس‌ام‌اس رایگان برای مشتریان استفاده می‌کند تا افراد عضوی از آن اجتماع ‌شوند و بیشتر به آن اجتماع سر بزنند.

‌د-       ترک : در مرحلة ترک یا فسخ، کسب و کار نت‌برگ با ارتباط دادن دوستان به یکدیگر از طریق خرید گروهی و تعریف اوقات خوش وبه یاد ماندنی با دوستان، زمان ترک مشتریان را به تعویق می‌اندازد.

 

 

 

 

 

7- آمیختة برندینگ در سایت نت‌برگ :

برندینگ در راستای مباحث مرتبط با آمیختة بازاریابی الکترونیکی مطرح می‌شود ولی باید توجه داشت که برندینگ در داخل آمیختة بازاریابی الکترونیک نیست اما برند در برگیرندة بازاریابی الکترونیک و آمیختة بازاریابی الکترونیک است و به عنوان یک بستر عمل می‌کند.

برند یا نام تجاری، یک نام، عبارت، نشانه، نماد، طرح یا ترکیبی از این موارد است که به منظور شناسایی کالاها و خدمات مربوط به یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان و هم‌چنین به منظور تفکیک و تمیز دادن محصولات خاص از محصولات رقیب، استفاده می‌شود.

برند کسب و کار نت‌برگ ساده و مرتبط با هدفی است که برای آن تعریف شده است یعنی برگه‌ای که از طریق اینترنت و وب‌سایت خریداری شده است و مزیت رقابتی آن را نیز بیانگر است و تصویری از محصول را نیز نشان می‌دهد. اما از نظر نشانه و نماد از زیبایی و جذابیت برخوردار نیست و رنگ زمینة آن هیچ احساس هیجانی را به مشتری القاء نمی‌کند و از فونت زیبایی نیز برخوردار نیست. تلفظ آن برای فارسی زبانان زیاد راحت نیست و دوبخشی است و شاید حتی نَت برگ یا برگة نَت تصور شود. از نظر طبقه بندی برند نت‌برگ در طبقة برندهای آنلاین قرار می‌گیرد و بدلیل آفریده شدن و حضور در محیط آنلاین از استراتژی Spin Off پیروی می‌کند.

سایت نت‌برگ مبادلة یک سویه با برندهای معروفی همچون همراه اول و ایرانسل را نیز دارد که البته برای برند نت‌برگ امتیاز ارزش تلقی می‌شود. هدف سایت نت‌برگ تقویت برند خود نیز می‌باشد و به دنبال جایگاه برتر به عنوان یک واسطة معتبر و مطمئن برای کسب و کارهای دیگر است ولی مهمترین استراتژی سایت نت‌برگ تجارت الکترونیک کامل برای تحکیم خود در حوزة Spin Off است.

برند نت‌برگ سفارشی‌سازی محدودی دارد و فقط با انتخاب شهر مورد نظر مشتری، برای وی سفارشی‌سازی نت‌برگ‌ها آن شهر برای ارئه به مشتری انجام می‌شود.

برند نت‌برگ با توجه به بررسی پروفایل و علاقمندی مشتریان برای خریدهای بعدی مشتریان ترجیحاتی را ارائه می‌کند و در محتوای پیام‌های ارسالی از تصویر و رنگ به خوبی استفاده کرده است ولی از صدا خبری نیست.

ارزش ویژة برند نت‌برگ از دید کسب و کار نت‌برگ ارائة ارزش خرید گروهی به همراه تخفیفات ویژه و تعریف فرصت‌های آسان برای اوقات خوش است و ارزش ویژة برند از دید مشتریان خرید آسان گروهی با تخفیفات و به صورت مطمئن است. خرید در این سایت برای مشتریان حس برتر بودن را به ایشان منتقل می‌کند.

اطلاع رسانی و آگاهی از برند نت‌برگ به دو صورت انجام می‌گیرد. اول از طریق درج تبلیغات در مجلات دنج و دوم از طریق اس‌ام‌اس رایگان در هر خیرد برای جلب دوستان به عنوان مشتریان جدید است. خرید از برند نت‌برگ به دلیل تجربة جدید مشتریان در خرید گروهی با تخفیفات از جذابیتی برخوردار است که مشتریان را به خود وفادار می‌کند.

تعداد خریدها در برند نت‌برگ برای هر نت‌برگ که یک روش امتیازدهی به آن نت‌برگ نیز تلقی می‌شود، میزان ارزش ویژة برند نت‌برگ را نیز نشان می‌دهد و حاکی از آن است که از بازار رو به رشدی برخوردار است.

متأسفانه برند نت‌برگ از اجتماع قدرتمند و پویایی برای دسته‌بندی نظرات و تشکیل زیر انجمن‌ها برخوردار نیست.

برند نت‌برگ از استراتژی تخفیفات دائمی استفاده می‌کند و از فروش فوق‌العاده و یا حراج موردی یا دوره‌ای برخوردار نیست و این شاید موجب دلزدگی مشتریان و به مرور عدم توجه به ارزش تخفیفات گردد.

با توجه به جوان بودن برند نت‌برگ به نظر نمی‌رسد که هنوز برند نت‌برگ نام تجاری خود را توسعه و بهبود بخشیده باشد و بر مدار همان تعریف اولیه در برند خود باقی مانده است. تعداد خرید هر نت‌برگ در سایت نت‌برگ نشان می‌دهد که مشتریان از نت‌برگ‌های خریداری شده راضی بوده‌اند و آن را به دوستان خود نیز پیشنهاد کرده‌اند. قابلیت مقایسة نت‌برگ‌ها از محصولات مکمل برند نت‌برگ تلقی می‌شود که به دلیل تعداد اندک نت‌برگ‌های ارائه شده هنوز به بلوغ کامل نرسیده است.

 

 

 

نت‌برگ با دریافت نماد اعتماد الکترونیک از سوی eNAMAD.ir و امکان پرداخت آنلاین از طریق ورود مشتریان به درگاه‌های پرداخت مطمئن، و همچنین تعداد خریداران، اطمینان و اعتماد مشتریان را بدست آورده است.

خرید از برند نت‌برگ با شکل جدید زندگی شهرنشینی و عافیت‌پذیری مشتریان انطباق دارد. همچنین امکان تعمیر‌پذیری در برند نت‌برگ لحاظ شده است یعنی اگر تعداد خرید یک نت‌برگ خاص به حد نصاب برای ارائه نرسد، برند نت‌برگ خود را موظف به بازپرداخت مبلغ نت‌برگ خریداری شده پس از 48 ساعت به مشتری می‌داند.

با توجه به کالا یا خدمت ارائه شده در هر نت‌برگ، تصویر و شکل مرتبط و ظاهر آن نت‌برگ از زیبایی خاصی برخوردار است.

از تبلیغات بنری در برند نت‌برگ هنوز خبری نیست و مدیر آن اعلام می‌کند در حال استقرار آن هست. و به دلیل آنکه دیتابیس نت‌برگ هنوز از حجم بسیار بالایی برخوردار نیست و سرعت بازشدن هر نت‌برگ سریع است، تبیغات بینابینی نیز در آن معنایی ندارد. در حقیقت استراتژی برند نت‌برگ ارائة کوپن تخفیف با فروش هر نت‌برگ تلقی می‌شود.

برای فرایند برندسازی نت‌برگ : مخاطبان نت‌برگ از افراد عافیت‌طلب و برخوردار از اینترنت که بخش بزرگی از جامعة شهری را نیز در بر می‌گیرند، تشکیل شده است که بخش مهمی تلقی شده و در حال توسعه است. در این برند سبک زندگی، و علاقه‌های این بخش بخوبی درک شده است. برای این برند رقبایی مانند digiKala در بازار ایران وجود دارند که نیاز به بررسی استراتژی‌ها و رصد رفتار آنها از سوی برند نت‌برگ نیز است.

مقصد فوری- فوتی برند نت‌برگ خرید گروهی با خفیف است. استراتژی اجرای برند نت‌برگ نیز  از نوع Spin Off است و فقط در محیط آنلاین خلق شده است و حضور دارد.

در بررسی برند نت‌برگ مشخص شد که چطور از عملکرد و اثربخشی این سیستم نسبت به رقبا بازخورد صورت می‌گیرد،  و میزان خرید نت‌برگ‌ها از سایت می‌تواند مکانیزمی از سیستم بازخورد برند باشد.

 

اما مراحل چرخة عمر روابط با مشتریان در آمیختة برندینگ برای کسب و کار نت‌برگ عبارتند از :

‌أ-         آگاهی : در مرحلة آگاهی، کسب و کار نت‌برگ از طریق آگهی‌های خبری و تبلیغاتی در مجلات دنج  مشتریان خود را از وجود نت‌برگ جدید آگاه می‌کند.

‌ب-    اکتشاف : در مرحلة اکتشاف و توسعه، برند نت‌برگ با ارائة ارزش‌های تعریف شده در برند خود با نهایت اثربخشی می‌تواند این برند را به باور مشتریان برساند که به نظر می‌رسد در راستای اهداف برند خود عمل می‌کند.

‌ج-      تعهد : در مرحلة تعهد، برند نت‌برگ امکان درج نظرات و معرفی به دوستان با ارسال اس‌ام‌اس رایگان را فراهم نموده است.

‌د-       ترک : در مرحلة ترک یا فسخ، برند نت‌برگ با تبدیل نماد اعتماد الکتورنیکی موقت خود به اعتبار کامل، می تواند زمان ترک مشتریان را به تعویق اندازد.


 [n1]در مجموع تحلیل هر یک از آمیخته ها با استفاده از چرخه روابط عمر مشتری بسیار رسا و عمقی است. روند تحلیل منظقی بوده و تقریبا موارد خواسته شده را پوشش داده است.

 [n2]یعنی چه؟؟ چگونه؟؟

 [V3]????

25 نظر

  • محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب

    ارسال آرشیو محتوا

    • محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب

      محتوای ارسالی از آرشیو 1393

به صفحه اول خوش آمدید